انواع نور چالش انگیز در عکاسی

شنبه 28 مرداد 1396
12:29
نوین مارکتینگ

شاید بتوان به جرات گفت عکاسی بازی نورهاست. بدون نور هیچ تصویری وجود ندارد. ما عکاس‌ها همیشه به دنبال یک سوژه جالب برای عکاسی هستیم، اما نوع نوری که با آن سروکار دارید هم باید همیشه در نظر بگیرید. و برخی از انواع نورپردازی چالش برانگیزتر از بقیه انواع نورها هستند. در این مقاله می‌خواهیم ببینیم چطور باید در این نورها کار کرد.

1. نور ظهرگاهی

بدون شک یکی از چالش برانگیزترین انواع نورها است برای عکاسی، نور ظهرگاهی است، زمانی که خورشید در بالاترین موقعیت در آسمان قرار دارد و به طور مستقیم می تابد. نور حاصل، سایه‌های خیلی شدیدی ایجاد می‌کند، به حدی که دوربین‌ تان هم نمی‌تواند آنها را کم کند. اغلب اوقات عکاس ها سعی می‌کنند در این زمان از روز عکس‌برداری نکنند، اما گاهی اوقات اجتناب‌ناپذیر است.

ساده ترین راه برای کار در این نوع نور، استفاده از فیل فلاش (فلاش پرکننده، فلاش اجباری) است - یک نور لحظه‌ای از فلاش‌ گان، یا اگر دوربین‌ تان خودش فلاش بالابر دارد، برای چند لحظه فلاش بزنید. به این ترتیب می‌توانید تا حدی سایه‌ها را پر کنید. همچنین میتوانید از یک رفلکتور (بازتابنده) برای پر کردن سایه‌ها استفاده کنید، اگر چه به اندازه فلاش کارآمد نخواهد بود.


2. آسمان روشن پوشیده از ابر

اگر با این نوع نور به طرز صحیح کار شود می توان تصاویری چشمگیری گرفت، ولی مهارت پیدا کردن در آن کمی مشکل است. مشکل اصلی کنتراست زیاد بین روشنایی آسمان و تیرگی ابرهاست که باعث می‌شود میزان نوردهی یا اکسپوژر کمتر شود. و در نهایت ممکن است تصویر تکه تکه شود چون دوربین نتوانسته به درستی نوردهی کند. ساده ترین راه برای مقابله با این مشکل استفاده از یک فیلتر تراکم خنثی (ND) مدرج است. با قرار دادن نیمه تاریک فیلتر به سمت آسمان، نور کمتری وارد لنز و نیمه دیگر فیلتر می‌شود. و این به این معنی است که می‌توانید به درستی هم زمین را داشته باشید و هم آسمان را در معرض نور قرار دهید. تنظیم دیافراگم در فیلترهای ND متفاوت است (به عنوان مثال 2، 4، 6) و به شما این امکان را می دهد که با توجه به نور محیط بهترین گزینه را انتخاب کنید.

3. نور از پشت

این نوع نور زمانی به وجود می‌آید که سوژه را در مقابل منبع نور قرار دهید. و اگر این وضعیت را به درستی کنترل نکنید، تصویر نهایی ضد نور (سایه ‌نما) یا تیره می‌شود. این موضوع به خاطر این است که دوربین‌ تان که تلاش می کند تا نور روشن در پس زمینه را خنثی کند. برای حل این مشکل دو راه دارید. یکی اینکه دوربین را در حالت centre-weighted و یا spot metering بگذارید تا بتوانید فاصله تا سوژه را به درستی تنظیم کنید. با اینکه از یک فلاش‌گان برای نوردهی به سوژه و تعادل نور با پس زمینه استفاده کنید.

4. نور کم

عکاسی در نور کم هم چالش‌های مخصوص به خودش را دارد به ویژه در هنگام عکسبرداری از مناظر. مشخصا عکسبرداری از مناظر نیاز به عمق میدان زیاد وجود دارد و این هم به معنی عدد دیافراگم کوچک است. راه حل معمول این مشکل این است که از یک اکسپوژر (نوردهی) طولانی استفاده کنید و دوربین را بر روی سه پایه قرار دهید. البته این موضوع زمانی مشکل تر است که اگر بیرون باشید و سه پایه هم نداشته باشید. راه این کار این است که حساسیت ISO را بالاتر ببرید. دوربین های مدرن به شما این امکان را می دهند که ISO خود را بیشتر کنید، به این یعنی می توانید نتایج قابل قبولی تا ISO 3200/6400 بگیرید. نکته مهم این است که بدانید که تا چقدر می توانید ISO دوربین خود را بالا ببرید، چون محدودیت‌های انواع مدل ها با هم متفاوت است.

5. ساعات طلایی

اکثر ما می دانیم که ساعات قبل از طلوع و بعد از غروب خورشید (ساعات طلایی) نور خیلی زیبایی ایجاد می کند. این ساعات به دلیل نتایج خیره کننده ای که می توانند ایجاد می‌کنند، مطلوب‌ ترین زمان برای عکس‌ برداری از چشم‌انداز است. با این حال، حتی این نوع نور هم نیاز به توجه دارد. نوردهی صحیح می تواند کمی مشکل باشد، چون آسمان اغلب به مراتب روشن تر از زمین است و منجر به ضد نور شدن پس زمینه می شود که می تواند تاثیر بسیار چشمگیری داشته باشد. با این حال گاهی اوقات باعث می‌شود تصاویر نهایی کمی غیر طبیعی جلوه کند. در اینجا هم مثل عکس برداری از آسمان های پر از ابر، ساده ترین راه این است که از یک فیلتر ND مدرج استفاده کنید تا تفاوت نور بین آسمان و زمین را خنثی کنید.

برای خرید دوربین دست دوم به نمایندگی کانن مراجعه کنید.


[ بازدید : 31 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به recordcanon است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]